-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Z życia przedszkola 2019/2020

grupa II Iskierki

-
Wersja do drukudruk
grupa II Iskierki

Innowacja „Bajeczki na smuteczki, czyli bajkoterapia w przedszkolu”
grupa II- „Iskierki”
W roku szkolnym 2019- 2020 w grupie II rozpoczęta została realizacja innowacji pedagogicznej „Bajeczki na smuteczki czyli bajkoterapia w przedszkolu”. Bajkoterapia jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, polega na prezentowaniu utworów o charakterze terapeuytcznym. Z pedagogicznego punktu widzenia postrzega się tę metodę jako opartą na procesie edukacyjnym, który ma pomóc w radzeniu sobie z trudną sytuacją, a zmiany w dziecku dotyczą zachowania i uczuć. Głównymi zadaniami bajkoterapii są: zwalczanie negatywnych emocji, redukcja stanów niepokoju, motywacja do działania, pomoc w samodzielnym i twórczym radzeniu sobie w świecie, rozwój wyobraźni
i kreatywności, wychowanie i edukacja, relaks i odprężenie, budowanie świata wartości, wspieranie przez akceptację, wzrost zasobu słownictwa. W bajkoterapii możemy wykorzystać takie utwory literackie jak baśń, bajka czy opowiadanie. Do podjęcia decyzji dotyczacej realizacji innowacji o charakterze bajkoterapeutycznym zaimspirowała mnie grupa maluszków, które od tego roku rozpoczęły przygodę w naszym przedszkolu. Aby odpowiedzialnie przygotować się do prowadzenia innowacji ukończyłam szkolenie
z bajkoterapii, które poszerzyło moje wiadomości i utwierdziło mnie w przekonaniu, że to słuszna decyzja. Dzieci, które zaczynają uczęszczać do przedszkola, realizują nowy, ważny etap w swoim życiu, muszą nauczyć się nowej roli społecznej- roli przedszkolaka. Dla większości z nich zaburzone zostaje poczucie bezpieczeństwa, jest to właśnie jedna z sytuacji gdzie warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną. We wrześniu przeczytaliśmy kilka opowiadań, które pomogły maluszkom w adaptacji, razem z bohaterami bajek dzieci przeżywały smutek, tęsknotę i radość. Uczyły się jak sobie radzić z różnymi emocjami, stworzyliśmy wspólnie bajeczkę, a dzięki papierowym kukiełkom i zabawie w teatr przedszkolaki wymyślały pozytywne zakończenia historii zwierzątek, które pierwszy raz przyszły do przedszkola. Warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną doraźnie, kiedy dostrzegamy w grupie sytuację, która może być dla dziecka lub grupy problematyczna, udzielamy wsparcia nie tylko pojedynczej osobie, lecz całej grupie, która buduje w sobie umiejętności zrozumienia, empatii i pomocy.




Innowacja pedagogiczna "Zdrowie na talerzu - Program edukacji kulinarnej dla najmłodszych przedszkolaków" w grupie II "Iskierki" prowadzona przez wychowawcę Agnieszkę Cieślak w roku szkolnym 2019-2020 dotyczy edukacji przedszkolnej z zakresu obszaru fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Prawidłowy sposób odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym ma duży wpływ na właściwy rozwój, sprawność fizyczną, intelektualną i emocjonalną oraz ogólne zdrowie. Rodzaj jedzenia oraz jego jakość, prawidłowe nawyki żywieniowe mogą zapobiegać chorobom cywilizacyjnym np. otyłość u dzieci. Warsztaty kulinarne ukazują dzieciom, że posiłki wcale nie muszą być nudne i stresujące, zwłaszcza dla tych co są tak zwanymi „niejadkami”. Dziecko może mieć udział w tworzeniu potrawy. Każde danie można przedstawić w sposób kreatywny, zachęcający do spożywania w miłej i radosnej atmosferze. Pierwsze zajęcia kulinarne miały temat Warzywne szaszłyki. Dzieci same dobierały sobie składniki i wbijały je patyczki do szaszłyków. Małe przedszkolaki miały przy tym dużo radości i satysfakcji z wykonanej pracy.


Podczas kolejnych zajęć kulinarnych dzieci z grupy Iskierki bawiły się w małych piekarzy. Temat zajęć to W przedszkolnej piekarni. Przedszkolaki poznawały etapy powstawania chleba, nazywały składniki oraz obserwowały, z czego robi się masę solną. Na koniec każde dziecko wykonało swoje ciastko.



Jesień w grupie Iskierek
„Idzie lasem Pani Jesień i maluje liście w lesie,
te są żółte, te czerwone, a te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe lecą dzieciom wprost na głowę.”
Dzieci z grupy II wybrały się na spacer w poszukiwaniu darów jesieni. Podziwialiśmy różnorodność barw, zbieraliśmy kolorowe liście, kasztany i żołędzie. Po powrocie naszą salę wypełniła jesienna aura. Odkrywaliśmy kolory jesieni, a potem podczas zabawy badawczej próbowaliśmy dowiedzieć się jak powstaje kolor pomarańczowy. Kolejne zadanie związane było ze stemplowaniem liści za pomocą folii bąbelkowej. Podczas jesiennych warsztatów maluszki zatańczyły do piosenki „Kolorowe listki”,
a potem wspólnie z rodzicami ozdabiały strój Pani Jesieni.


 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 13.08.2019 r., godz. 13.20
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 28.10.2019 r., godz. 13.29
Liczba odwiedzin: 517