-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Z życia przedszkola 2020/2021

grupa III PROMYKI

-
Wersja do drukudruk
grupa III PROMYKI

“OWOCOWE DRZEWKA”

W tygodniu poświęconych tematyce owoców Promyki wykonały niezwykłe “Drzewka owocowe”. Wykonały je z rolki po papierze toaletowym, szyszki, plasteliny oraz krepiny. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością i pomysłowością.



“Dzień Bezpiecznego Komputera”

12 października Grupa Promyki poznawała zasady bezpieczne go korzystania z komputera i Internetu na różnych urządzeniach multimedialnych. Nazywaliśmy części składowe komputera. Rozmawialiśmy o tym, do czego one służą: myszka, klawiatura, monitor, drukarka itp. Tworzyliśmy sieć internetową z krepiny. Poznaliśmy przyjaznego robocika o imieniu Necio. Słuchaliśmy jak Necio opowiada nam jak bezpiecznie korzystać z Internetu w piosence "Fajnie w Internecie". Na koniec dzieci kolorowały obrazki przedstawiające robocika Necio.

Piosenka "Fajnie w Internecie" Necio

Zwrotka1
Fajnie w Internecie spędzam czas
I wszystkie zasady dobrze znam.
Imię – nie podaję!
Nazwisko – nie podaję!
Zdjęcia – nie wysyłam!
I tego się w sieci trzymam!

Ref.
Necio to wie i każdy to wie,
W Internecie bawimy się.
Necio to wie i każdy to wie,
Razem z Neciem w Internecie,
Nie nudzimy się!

Zwrotka2
Klikam w sieci, patrzę, słucham, gram;
Z mamą, tatą - wiem, nie jestem sam.
Numer- nie podaję!
Adres – nie podaję!
Sieciuch – chce wykiwać!
NECIO.PL nas wzywa!

Ref.
Necio to wie i każdy to wie,
W Internecie bawimy się.
Necio to wie i każdy to wie,
Razem z Neciem w Internecie,
Nie nudzimy się!
Polecam do zapoznania się z bezpiecznym portalem dla rodziców i dzieci na stronie www.necio.pl


“WSZYSTKIE KOLORY JESIENI - DZIEŃ CZERWONY”

13 października Promyki bawiły się w kolorem czerwonym. Tematem zajęć był CZERWONY POMIDOREK. Dzieci od rana budowały z czerwonych klocków wierzę. Następnie segregowały figury geometryczne według kolorów. Tworzyły wzory z figur. Podobnie zrobiliśmy z zabawkami. Szukaliśmy wszędzie koloru czerwonego. Bawiliśmy się w ogródek z pomidorkami na grządkach przy dźwiękach piosenki “Czerwony Pomidorek”. Szukaliśmy czerwonych warzyw w karcie pracy. Potem wykonaliśmy pomidory z gazet i czerwonej krepiny. Po południu przedszkolaki kontynuowały jesienne zabawy. M. in. utworzyły Czerwoną Gąsienice i budowle z mega bloks.




Nasze Promyki wzięły udział w CoodeWeeku 2020 czyli w Europejskim
Tygodniu Kodowania. CoodeWeek to społeczna inicjatywa w ramach , której europejskie państwa konkurują w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Dwa lata temu Polska zajęła trzecie miejsce, a w ubiegłym roku drugie pod względem przeprowadzonych działań związanych z programowaniem. Wzięliśmy udział w wyzwaniu – konkursie „Cała Polska programuje” podejmując się wykonania zadania 9- „Pętle czyli szukamy powtórzeń w życiu”. Dzieci uczyły się powtarzalności i rytmu na przykładzie dnia i nocy oraz pór roku układając kubeczki w odpowiednich kolorach zgodnie z rytmem dzień, noc, dzień , noc i w wersji trudniejszej : wiosna, lato, jesień, zima, wiosna, lato, jesień, zima. Poradziły sobie z tymi zadaniami znakomicie. W ramach nauki kodowania uczyliśmy się również przy pomocy robota edukacyjnego ślimaczka Qobo programowania bez ekranu, układając karty kodujące. Ponieważ dla dzieci najważniejsza jest zabawa, odkrywanie i możliwość samodzielnego tworzenia miały okazję podczas tych zajęć pracować zespołowo , wspólnie zastanowić się w jaki sposób ułożyć drogę , aby ślimak dotarł do celu. Była to doskonała okazja do nauki podstaw kodowania i logicznego myślenia. Przy okazji Qobo zatrzymując się na każdym puzzlu wykonywał różne czynności, co wzbudzało w dzieciach większe zainteresowanie i radość. Przedszkolaki uwalniały swoją kreatywność wyznaczając ślimaczkowi nowe zadania. Qobo poruszał się do przodu, w lewo, w prawo, zmieniał kolory, wydawał dźwięki, tańczył i śpiewał dzięki kartom funkcyjnym. Podczas kolejnych zajęć będziemy poznawać jego dodatkowe możliwości i w naturalny sposób uczyć się programowania. Kodowania uczyliśmy się również z matą edukacyjną . Przy jej pomocy utrwalaliśmy nazwy kolorów, układają kubeczki w różnych barwach na odpowiednich polach. Budowaliśmy też zamki z kubeczków zgodnie z podanym przez nauczyciela kodem. Nauka programowania i kodowania bez ekranu na tym etapie jest dla dzieci ważnym ćwiczeniem myślenia algorytmicznego czyli rozwiązywania problemu krok po kroku, co przekłada się na różne obszary naszego życia.


"Dzień uśmiechu" w grupie PROMYKI
2 października nasza grupa obchodziła DZIEŃ UŚMIECHU.
Z tej okazji Promyki powitały się uśmiechami.
Bawiliśmy się wesoło do Piosenki "Rozsyłamy uśmiechy"(sł. i muz. Maria Broda-Bajak)
1. Rozsyłamy uśmiechy po całym świecie.

Piękniejszych uśmiechów nigdzie nie znajdziecie!
Ref. Każdy przedszkolak pogodną buzię ma

i wciąż się śmieje: ha, ha, ha!

Każdy przedszkolak już się na żartach zna

i nawet, gdy pada, dobry humor ma!
2. Przesyłamy uśmiechy do wszystkich smutnych.

Radości życzymy nawet w chwilach trudnych!

Ref. Każdy przedszkolak…
Na koniec dzieci układały uśmiechy z darów jesieni.



Innowacja „Bajeczki na smuteczki, czyli bajkoterapia w przedszkolu”

W roku szkolnym 2019- 2020 w grupie II rozpoczęłam realizację innowacji pedagogicznej „Bajeczki na smuteczki czyli bajkoterapia w przedszkolu”.

Innowację będę kontynuowała w kolejnym roku szkolnym 2020- 2021. Bajkoterapia jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, polega na prezentowaniu utworów o charakterze terapeutycznym. Z pedagogicznego punktu widzenia postrzega się tę metodę jako opartą na procesie edukacyjnym, który ma pomóc w radzeniu sobie z trudną sytuacją, a zmiany w dziecku dotyczą zachowania i uczuć. Głównymi zadaniami bajkoterapii są: zwalczanie negatywnych emocji, redukcja stanów niepokoju, motywacja do działania, pomoc w samodzielnym i twórczym radzeniu sobie w świecie, rozwój wyobraźni
i kreatywności, wychowanie i edukacja, relaks i odprężenie, budowanie świata wartości, wspieranie przez akceptację, wzrost zasobu słownictwa. Bajki terapeutyczne są to bowiem historie niezwykłe, świadomie tak skonstruowane i napisane, by dzieci odnajdywały w nich cząstkę siebie, swoich emocji, konkretnych problemów, z którymi muszą się zmierzyć. Młodzi i najmłodsi czytelnicy (w wieku od trzech do sześciu lat) mogą utożsamić się z bohaterem i przeżyć z nim daną historię, pozostając w bezpiecznym miejscu, nierzadko w ramionach mamy lub taty. Bajka-pomagajka wspiera, daje duże poczucie bezpieczeństwa i często uwalnia od poczucia winy, ponieważ pozwala dzieciom zrozumieć, że "Bać się, smucić, wstydzić to jest normalne. Inni też przeżywają takie uczucia". Bajki terapeutyczne zawierają ponadto wiele wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie z problemem, przekonując, że "Z każdego kłopotu jest wyjście. Warto działać". W bajkach-pomagajkach dużo mówi się o emocjach - szczególnie tych trudnych, jak złość czy strach, aby dzieci poprzez nie mogły poznawać i rozumieć całą gamę odczuć, z którymi przyjdzie się im w życiu spotkać.
W bajkoterapii możemy wykorzystać takie utwory literackie jak baśń, bajka czy opowiadanie. Do podjęcia decyzji dotyczacej realizacji innowacji o charakterze bajkoterapeutycznym zaimspirowała mnie grupa maluszków, które w zeszłym roku rozpoczęły przygodę w naszym przedszkolu. Aby odpowiedzialnie przygotować się do prowadzenia innowacji ukończyłam szkolenia z bajkoterapii, które poszerzyły moje wiadomości i utwierdziły mnie w przekonaniu, że to słuszna decyzja. Dzieci, które zaczynają uczęszczać do przedszkola, realizują jeden z ważniejszych etapów w swoim życiu, muszą nauczyć się nowej roli społecznej- roli przedszkolaka. Dla większości z nich zaburzone zostaje poczucie bezpieczeństwa, jest to właśnie jedna z sytuacji gdzie warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną. We wrześniu przeczytaliśmy kilka opowiadań, które pomogły maluszkom w adaptacji, razem z bohaterami bajek dzieci przeżywały smutek, tęsknotę i radość. Uczyły się jak sobie radzić z różnymi emocjami, stworzyliśmy wspólnie bajeczkę, a dzięki papierowym kukiełkom i zabawie w teatr przedszkolaki wymyślały pozytywne zakończenia historii zwierzątek, które pierwszy raz przyszły do przedszkola. Warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną doraźnie, kiedy dostrzegamy w grupie sytuację, która może być dla dziecka lub grupy problematyczna, udzielamy wsparcia nie tylko pojedynczej osobie, lecz całej grupie, która buduje w sobie umiejętności zrozumienia, empatii i pomocy. W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy od bajki terapeutycznej „Franek na konkursie ryków”(bajki- zasypianki.pl). Ponieważ dzieci bardzo lubią dinozaury, to wykorzystałam ich sympatię do tych prehistorycznych zwierząt. Bohaterem bajki był mały dinozaur Franuś, który martwił się występem przed dużą publicznością. Jego obawy dotyczyły tego, że sobie nie poradzi na konkursie ryków i narazi się na śmiech publiczności. Historia głównego bohatera pokazała dzieciom, że zawsze trzeba próbować, nie wszyscy muszą wygrywać, każdy jest dobry w czymś innym, ale to nie znaczy że trzeba się wycofać. Bajka ta daje dzieciom też cenną wskazówkę, że uśmiech jest ich wielkim sprzymierzeńcem i warto wykorzystywać go jak najczęściej bo dodaje odwagi. Po przeczytaniu bajki urządziliśmy sobie nasz Promykowy konkurs „ ryków” z użyciem figurek dinozaurów, budowaliśmy dla nich wybiegi z klocków i odgrywaliśmy scenki dramowe kończące się śmiechem. Przez kolejne miesiące będziemy poruszać kolejne ważne tematy dotyczące umiejętności przegrywania, współpracy w grupie, radzenia sobie ze złością i pokojowego rozwiązywania konfliktów.



30 września 2020 był w przedszkolu dniem pomarańczowym. Przedszkolaki cały dzień miały zabawy o tematyce jesiennej w kolorze pomarańczowym. Promyki brały udział w zabawach: "Kto się schował?" , matematycznych z figurami geometrycznymi (trójkąt, kwadrat i koło), ruchowych m.in. przy piosence "Jesienny bal" z balonami. Dzieci wykonały także "wiewiórki" i "lisy" łączonymi technikami plastycznymi. Rozmawialiśmy również o tym, jakie warzywa i owoce mają kolor pomarańczowy (pomarańcza, dynia i marchewka). Nie zabrakło przy tym zabaw poznawczo-odkrywczych z dynią.


Promyki podczas zajęć o bezpieczeństwie poznały numery alarmowe, dowiedziały się w jakich sytuacjach należy z nich korzystać i próbowały „ zadzwonić” na odpowiedni numer w trakcie scenek dramowych. Nauka poprzez zabawę miała na celu utrwalenie w pamięci dzieci tych ważnych informacji.

25 września dzieci z grupy III podczas zajęć otwartych o tematyce jesiennej zaprezentowały swoje umiejętności w zakresie liczenia, dzielenia na sylaby, układania rytmów oraz kodowania. Odkrywały dary Pani Jesieni, pięknie je segregowały, przeliczały i porównywały ilości. Promyki tańczyły z kolorowymi listkami przy dźwiękach jesiennej samby i tworzyły prace plastyczne poznając technikę stemplowania.


“Jesienne drzewa" - Malowanie na stretchu – czyli Warsztaty plastyczne w plenerze.

W tym roku przedszkolnym rozpoczęliśmy innowację pedagogiczną “Plastyka dla smyka - warsztaty pracy twórczej w grupie 4 latków”. Z tej okazji 24 września 2020 roku Promyki poznały nową technikę plastyczną jaką jest "Malowanie na stretchu".
Było to o tyle nowe doświadczenie, że malowały farbami na stojąco na folii przezroczystej w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci nie mogły się doczekać, aż będą mogły zacząć swoją pracę. Przedszkolaki tworzyły obrazki jesienne przy użyciu barw odpowiadających danej pory roku. Promyki były dumne z wykonanej pracy. "Plastyka dla smyka" – to cykl zajęć, które będą realizowane co najmniej raz w miesiącu, w zależności od kalendarza przedszkolnego, pór roku oraz dni nietypowych. Warsztaty pracy twórczej to pomysł na zajęcia plastyczne wykonywane po nowemu, niestereotypowo, kreatywnie, nie szablonowo. Każde dziecko będzie miało możliwość zrobienia pracy według swojego pomysłu. Smyki będą miały okazję do wyćwiczenia ręki w operowaniu narzędziami i różnorodnymi materiałami - będą kleić, wylepiać, wydzierać, stemplować, malować, rysować, łączyć, składać, formować, konstruować, itd. Jednym słowem TWORZYĆ. Przedszkolaki poznają elementy teorii sztuki plastycznej w nawiązaniu do zajęć, przedstawione im będą także wybrane reprodukcje dzieł sztuki. Dzieci uczą się poprzez zabawę, będzie to zatem nowa forma zabawy plastycznej dla nich. Będziemy się bawić narzędziami, formami, strukturami, kolorami i technikami. Będziemy tworzyć formy płaskie oraz przestrzenne z dowolnego i dostępnego materiału z recyklingu lub materiałów przyrodniczych. Zabawy plastyczne mają na celu rozwijanie intuicji, wyobraźni, ekspresję emocji, sprawności manualnej, motoryki małej, rozwijanie zainteresowań sztuką plastyczną, a także arteterapię (terapię sztuką).


W dniu 21 września dzieci z grupy III świętowały DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA. W naszej grupie nazwaliśmy go Promyczkowym Dniem Przedszkolaka, dlatego wszyscy ubraliśmy się na żółto. Dzieci bawiły się przy dźwiękach Samby, tworząc własne taneczne choreografie z żółtymi wstążkami, malowały mini- buźki, śpiewały hymn przedszkolaka oraz uczestniczyły w zajęciach badawczych, podczas, których dowiedziały się co to są bakterie i jak ważne jest dbanie o czystość rączek. Obserwowały również doświadczenia z mydłem. Wesoła zabawa połączona z nauką towarzyszyła Promykom przez cały dzień.





"Wprowadzenie do zajęć z Kodowania Bez Ekranu przy użyciu robota-ślimaka Qobo 10.09.2020 w grupie PROMYKI"

W czwartek 10 września odwiedził nas pewien mały sympatyczny ŚLIMAK. Dzieci lubią niespodzianki, więc były podekscytowane. Tym bardziej, gdy okazało się, że to nie jest zwykły ślimaczek. To był Robot-Ślimak-Qobo. Promyki były zaciekawione nową "zabawką". Wszystkie chciały się nim pobawić. Nastapiła prezentacja robocika, wszystkie dzieci się z nim przywitały. Zauważyły, że wygląda inaczej niż te, z którymi miały do czynienia, że wydaje różne dźwięki, że mówi i zmienia kolory. Tymczasem ja opowiadałam, że to nie jest zwykła zabawka, że trzeba na nią uważać, należy się zapoznać z wieloma szczegółami zanim przystąpimy do zabawy z nim. Zaprezentowałam przedszkolakom specjalną mapę, po której może podróżować ten ŚLIMAK. Następnie pokazałam dzieciom przykładowe KARTY, dzięki którym robocik się porusza. Promyki były zachwycone. Już nie mogą doczekać się kolejnych zajęć. Zajęcia z Qobo będą niezwykłą przygodą dla przedszkolaków. Poniżej przedstawiam fotorelację z tego wydarzenia.


W dniu 15 września grupa Promyków obchodziła Międzynarodowy Dzień Kropki. Dzieci dowiedziały się jaka jest historia obchodów tego szczególnego dnia i poznały małą bohaterkę Vashti czyli Kropkę, która dzięki mądrości swojej nauczycielki odkryła w sobie talent plastyczny. Promyki z ochotą opowiadały o swoich ulubionych zajęciach i umiejętnościach. Obchody Dnia Kropki mają za zadanie zachęcić dzieci do tworzenia, kreatywnego działania, do wiary we własne możliwości. Podczas zajęć dzieci malowały paluszkami kropkowe pejzaże, tańczyły szukając drugiej połowy swojej kolorowej kropki, układały kropkowe rytmy, malowały kredą kropki w przedszkolnym ogrodzie, układały kropkowe sudoku i szukały kropki razem z interaktywnym ślimaczkiem Qobo. Cieszymy się ,że wspólnie z dziećmi na całym świecie możemy obchodzić Dzień Kropki.


ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE WE WRZEŚNIU 2020 w grupie PROMYKI

Tematy kompleksowe:

-TO JESTEM JA

-MOJA GRUPA

-MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

-IDZIE JESIEŃ

ZADANIA:

-rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie poznawania samego siebie i innych,

-poznawanie zasad bezpieczeństwa,

-próby swobodnego poruszania się w przestrzeni,

-wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie poznawania samego siebie, kształtowanie orientacji w schemacie ciała,

-rozwijanie umiejętności matematycznych, liczenia w zakresie liczby 4

-zachęcanie do uważnego słuchania N. i poleceń,

-rozwijanie sprawności ruchowej,

-rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,

-rozwijanie sprawności manualnej,

-kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych,

-rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,

-reagowanie ustalonymi ruchami na podane sygnały,

-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej

-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,

-rozwijanie orientacji przestrzennej,

-rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji,

-rozwijanie sprawności fizycznej,

-zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,

-rozwijanie dykcji i artykulacji,

-rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalanie pojęcia koło,

-poznawanie charakterystycznych cech różnych przedmiotów,

-stwarzanie okazji do różnorodnej działalności plastycznej,

-dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,

-poznawanie środowiska leśnego oraz zasad zachowania się w lesie,

-rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki,

-rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa,

-rozwijanie sprawności i umiejętności rachunkowych,

-utrwalenie charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu,

-rozbudzanie zainteresowania światem przyrody,

-zachęcanie do uważnego słuchania opowiadania,

-wykonanie piosenki z układem ruchowym,

-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci,

-nazywanie i utrwalanie nazw zwierząt leśnych,

-wypowiadanie się na temat jesiennych zwyczajów zwierząt.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 10.09.2020 r., godz. 11.29
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 15.10.2020 r., godz. 14.58
Liczba odwiedzin: 934